fbpx

Марк Зукърбръг – историята на Facebook

Мрк Зукърбърг
Снимка: Getty i;ages

Марк Зукърбърг или историята на Facebook – къде започва всичко?

Марк Елиът Зукърбърг е роден на 14 май 1984 г. в градчето Уайт Пайнс, щата Ню Йорк.

На 12-годишна възраст Марк разработва на „БЕЙСИК“ първата си „социална мрежа“, която неговият баща, зъболекар, въвежда в практиката си, за да се осведомява от секретарката си за следващия пациент. По онова време технологиите все още не са на ниво, младият Марк обаче се движи по-бързо от тях и родителите му са принудени да наемат частен учител, който да го напътства, разказва историята „Дарик“.

Учителят му – Дейвид Нюман, споделя в интервюта по-късно, че той самият е имал проблем да догонва Зукърбърг в напредъка му в съвременните технологии. „Другите деца играеха компютърни игри, докато Марк ги правеше“.

След завършване на гимназиалното си образование през 2002 г. Зукърбърг се записва в Харвард, където учи психология и компютърни науки и паралелно става капитан на отбора по фехтовка. В този период Марк влиза в контакт с трима свои колеги – Дивя Нарендра и братята Камерън и Тайлър Уинкелвос, които имат идеята за създаване на интернет мрежа, която да свързва интимно елита на „Харвард“.

Две години трябват на Зукърбърг да премине от изпитания към директната практика. След няколко различни социални проекта на 4 февруари 2004 г. Марк лансира Facebook в първоначалната му версия. Плацдармът е стаята му в общежитието в Харвард.

Същата година тримата му партньори, които претендират за авторство върху проекта, завеждат дело срещу Зукърбърг. В крайна сметка Марк се съгласява на споразумение, с което отдава дялове от компанията на тъжителите, на стойност 300 млн. долара. Не без основание – до края на 2004 г. Facebook вече има един милион потребители.

Оттам компанията се премества в Пало Алто, щата Калифорния, където ще остане десет години. Зукърбърг имал намерение да се завърне в Харвард някой ден, но така и не завършва университета.

С преместването в Калифорния проектът получава подкрепа от инвестиционен фонд, който вкарва 12,7 млн. долара, за да се разработи мрежата отвъд затворения й статус, достъпен дотогава само за студенти от елитните американски университети. С различни маневри до 2005 г., Facebook има вече 5,5 млн. потребители.

На следваща година компанията на Зукърбърг отново е обект на нападки от страна на бивши колеги от Харвард, които настояват, че идеята им е била открадната от Зукърбърг, за да послужи за основа на Facebook.

Твърденията са доказани и Марк се съгласява на споразумение на стойност 65 млн. долара, макар че преговорите по делото продължават до 2011 г. Оттам нататък останалото са милиарди.

Освен с гениалността и напредничавото си мислене Марк Зъкърбърг е известен и с благотворителност.

Заедно със съпругата си Пресила Чен са отделили над 45 милиарда долара за благотворителност, като няколко години подред Марк е най-големият дарител за съответната година.

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*


%d блогъра харесват това: