МВР реши: Глоба за превишена скорост и на магистралата

магистрала "Струма"
Снимка: Mediapool

Глоба за превишена скорост и на магистралата. Такова решение е взето от МВР, пише „Сега“.

Катаджии ще налагат глобите на две от най-натоварените магистрали в България – „Тракия“ и „Люлин“.

Идеята е да се определи средна скорост на движение на опасни участъци от аутобана, в които стават много катастрофи. При неспазването й следва глоба.

Понятие „средна скорост“ не съществува в законите, но КАТ има правомощието да установява ограничения с пътни знаци. Под средна скорост се разбира максимално разрешената скорост за даден участък.

В момента такава система действа в един от тунелите на магистрала „Люлин“. При нея се определя средна скорост от 80 км/ч например, както и входни и изходни точки на даден участък.

Там се поставят камери, които следят за колко време един автомобил изминава участъка. Ако предварително е изчислено, че при скорост от 80 км/ч отсечката се минава за 3 минути, но конкретна кола я премине за по-кратко време, се приема, че се е движила с по-висока скорост и водачът се глобява.

„Миналата година имахме 30 хил. фиша за неспазване на средната скорост“, обясниха от КАТ. Пернишкият съд е единственият, който има практика по казуса, защото само в неговия регион има подобна система.

Справка в решенията му показва, че според съдиите проблем със средната скорост няма. Устройствата за измерването й се приравняват на останалите технически средства, описани в закона, смята съдът.

Пътният участък от магистрала „Тракия“, където ще се засича средната скорост, е в района на Пловдив. Той е избран заради големия брой катастрофи там. Парите за внедряването са от фонда за безопасност на движението, който пък се финансира с отчисления от платените глоби за нарушения. Камерите ще струват около 200 хил. лв.

Благодарение на новите си радари КАТ ще следи и за сключена задължителна „Гражданска отговорност“ на преминаващите коли. Системата ще има връзка с Гаранционния фонд, където пък се съдържа информацията за сключените застраховки. При заснемане на кола системата ще изпраща данни до фонда, за да се провери дали колата е застрахована. В противен случай ще се издава електронен фиш.

„Все още обаче няма автоматична връзка между двете системи, тя е в процес на разработване“, обясни за „Сега“ изпълнителният директор на фонда Борислав Михайлов. „Всеки месец данните на КАТ за броя на регистрираните автомобили се наслагват върху регистъра на Гаранционния фонд и така излизат колите без „Гражданска застраховка“, обясни той.

От началото на годината регистрацията на 300 хил. коли без задължителната застраховка е била заличена служебно. Според Михайлов броят на автомобилите без валидна „Гражданска отговорност“ е далеч по-голям – 580 000. Собствениците им не са реагирали в едномесечния срок, след като са били писмено уведомени за изтеклата застраховка. Фондът е изпратил такива писма на близо 750 000 собственици.

Голямата част от дерегистрираните от КАТ автомобили са без застраховка повече от година – те не са в движение, собствениците им нямат намерение да ги карат или са продадени зад граница. До момента едва 4136 шофьори са платили застраховката си и са получили отново регистрация. Възстановяването на регистрацията в КАТ става веднага след плащането. Незастрахованите коли вече са под 10%.

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*


%d блогъра харесват това: