fbpx Press "Enter" to skip to content

По-високи данъци от догодина: За основно жилище и за стара кола

Last updated on 05.10.2018

По-високи данъци за основно жилище и за стара кола обмислят управляващите от догодина.

Според законодателни промени, публикувани от финансите, притежателите на повече от едно жилище ще изгубят отстъпката от 50%, която ползват за данъка за основния си дом.

По действащия Закон за местните данъци и такси всеки българин има право на това намаление, независимо какво е благосъстоянието му. Сега ведомството на Владислав Горанов предлага облекчението да остане само за хората с едно жилище, пише вестник „Сега“.

Според изданието това оначава, че за всички останали догодина данъчното задължение за основния апартамент (или къща) ще се удвои. Логиката на МФ е, че по-богатите нямат нужда от преференции. Освен това имало доста случаи на злоупотреби, когато собственик на апартаменти в различни общини декларира всеки от тях като основно жилище, за да плаща данъци наполовина.

Друга група промени засягат облагането на МПС-тата. Данъкът за по-старите автомобили ще скочи от догодина, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне.

За целта финансовото министерство предлага нова формула за изчисляване на налога. Тя вече ще включва два компонента – освен досегашния, който отчита мощността и годината на производство на автомобила, ще има и екологичен.

Така страната ни отговаря на препоръките за промяна в данъчното законодателство, с която да се насърчат подновяването на автомобилния парк и използването на по-щадящи околната среда превозни средства.

По сегашната формула, базирана на мощност и на възраст на колата, колкото по-нова е колата, толкова по-висок е данъкът. При наличие на катализатор и висок екостандарт шофьорите ползват отстъпка от налога, която варира от 30 до 60%, но въпреки това новите возила се облагат по-солено.

Финансовото министерство предлага шест нови диапазона на мощности на автомобилите със съответните горни и долни размери на данъка, като се запазва принципът „колкото по-мощен, толкова по-висока ставка“. Промени има и в коефициентите за годината на автомобила.

Най-нисък е коефициентът за колите между 15 и 20 години – 1. За над 20-годишните той е 1,1, мeждy 10 и 15 г. – 1,3, мeждy 5 и 10 г. – 1,5 и дo 5 г. – 2,3. Както се вижда, в най-благоприятно положение са шофьорите с автомобили между 15 и 20 г. В по-благоприятно положение са и чисто новите автомобили, защото предлаганият коефициент е по-нисък от сегашния.

„Предложението цели стимулиране извеждането на по-стари автомобили от употреба и замяната им с по-нови и по-екологични автомобили. Тези над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват големи замърсявания на въздуха“, посочват от финансовото министерство. По данни на пътната полиция 66% от автомобилите у нас са на възраст над 15 г.

Заради включването на „зеления“ коефициент във формулата за данъка от догодина ще отпадне облекчението за катализаторно устройство.

Тази мярка ще реши и проблема с измамите, при които шофьорите посочват, че автомобилът притежава катализатор, но в действителност той е отстранен, посочват от финансовото министерство. И тъй като установяването дали има действащо катализаторно устройство е трудно, много шофьори мамят, за да намалят налога, без автомобилът да отговаря на екологичните норми.

Be First to Comment

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Mission News Theme by Compete Themes.
%d блогъра харесват това: