По-високи данъци от догодина: За основно жилище и за стара кола

имот, къща, жилища
Снимка: Getty images

По-високи данъци за основно жилище и за стара кола обмислят управляващите от догодина.

Според законодателни промени, публикувани от финансите, притежателите на повече от едно жилище ще изгубят отстъпката от 50%, която ползват за данъка за основния си дом.

По действащия Закон за местните данъци и такси всеки българин има право на това намаление, независимо какво е благосъстоянието му. Сега ведомството на Владислав Горанов предлага облекчението да остане само за хората с едно жилище, пише вестник „Сега“.

Според изданието това оначава, че за всички останали догодина данъчното задължение за основния апартамент (или къща) ще се удвои. Логиката на МФ е, че по-богатите нямат нужда от преференции. Освен това имало доста случаи на злоупотреби, когато собственик на апартаменти в различни общини декларира всеки от тях като основно жилище, за да плаща данъци наполовина.

Друга група промени засягат облагането на МПС-тата. Данъкът за по-старите автомобили ще скочи от догодина, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне.

За целта финансовото министерство предлага нова формула за изчисляване на налога. Тя вече ще включва два компонента – освен досегашния, който отчита мощността и годината на производство на автомобила, ще има и екологичен.

Така страната ни отговаря на препоръките за промяна в данъчното законодателство, с която да се насърчат подновяването на автомобилния парк и използването на по-щадящи околната среда превозни средства.

По сегашната формула, базирана на мощност и на възраст на колата, колкото по-нова е колата, толкова по-висок е данъкът. При наличие на катализатор и висок екостандарт шофьорите ползват отстъпка от налога, която варира от 30 до 60%, но въпреки това новите возила се облагат по-солено.

Финансовото министерство предлага шест нови диапазона на мощности на автомобилите със съответните горни и долни размери на данъка, като се запазва принципът „колкото по-мощен, толкова по-висока ставка“. Промени има и в коефициентите за годината на автомобила.

Най-нисък е коефициентът за колите между 15 и 20 години – 1. За над 20-годишните той е 1,1, мeждy 10 и 15 г. – 1,3, мeждy 5 и 10 г. – 1,5 и дo 5 г. – 2,3. Както се вижда, в най-благоприятно положение са шофьорите с автомобили между 15 и 20 г. В по-благоприятно положение са и чисто новите автомобили, защото предлаганият коефициент е по-нисък от сегашния.

„Предложението цели стимулиране извеждането на по-стари автомобили от употреба и замяната им с по-нови и по-екологични автомобили. Тези над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват големи замърсявания на въздуха“, посочват от финансовото министерство. По данни на пътната полиция 66% от автомобилите у нас са на възраст над 15 г.

Заради включването на „зеления“ коефициент във формулата за данъка от догодина ще отпадне облекчението за катализаторно устройство.

Тази мярка ще реши и проблема с измамите, при които шофьорите посочват, че автомобилът притежава катализатор, но в действителност той е отстранен, посочват от финансовото министерство. И тъй като установяването дали има действащо катализаторно устройство е трудно, много шофьори мамят, за да намалят налога, без автомобилът да отговаря на екологичните норми.

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*


%d блогъра харесват това: